Hogyan tanítsuk gyermekeinket, hogy kritikus médiafogyasztók legyenek?
A gyerekeket (is) nap mint nap reklámokkal, álhírekkel és félretájékoztatással bombázzák. Már az egészen kis gyermekek is különböző típusú médiatartalmaknak vannak kitéve a videókon és hirdetéseken
Mi a médiaműveltség?
A médiaműveltség segíti a befogadót abban, hogy ne csupán fogyasztóvá, de a szövegek kritikus értelmezőjévé is váljék, ezáltal kiszűrheti és semlegesítheti a manipulációs törekvéseket. A befogadó tudatosítja az adott médiummal szembeni elvárásait, majd meghatározza és beosztja a médiahasználattal eltöltendő idejét. Fokozatosan elsajátítja a megfelelő dekódoláshoz szükséges tudást: megfigyeli és elemezi a tartalmat, szerkezetet, stílust. Tanulmányozza a média mélyebb társadalmi, politikai és gazdasági összefüggéseit, hogy képes legyen a mögöttes tartalmakat is átlátni.
A hagyományos médián túl a gyerekek naponta találkoznak a szöveges üzenetektől, mémektől és videóktól kezdve a közösségi média bejegyzésekig, videojátékokig és hirdetésekig. A médiaműveltség segít a gyereknek azonosítani ezeket a különböző típusú médiákat, és felismerni, hogy valaki okkal hozta létre az üzeneteket. Ezen okok és indítékok azonosításának megtanulása a médiaműveltség alapja.
Miért fontos a médiaműveltség?
A legtöbb embert erősen befolyásolja a média abban, hogy mit gondolnak és milyen döntéseket hoznak. A gyerekek sem különböznek ebben. A szülők feladata, hogy a gyermekeiknek megtanítsák a különböző médiaformák elemzését, értékelését, ezáltal kritikus médiafogyasztóvá válnak.
A médiaműveltség segít a gyerekeknek abban is, hogy megtanulják megkülönböztetni a tényeket a fikciótól, valamint azonosítani a hiteles információforrásokat. A médiaműveltség célja, hogy segítse a gyerekeket abban, hogy a média bölcs fogyasztóivá váljanak, kritikus gondolkodási készségeket fejlesszenek ki, megbízható információforrásokat találjanak, és asszertívan, azaz nem agresszív módon fejezzék ki gondolataikat.
Azok a gyerekek, akik tudják, hogyan legyenek a média kritikus fogyasztói, nagyobb valószínűséggel hoznak megalapozott döntéseket arról, hogy mit hisznek el.
A médiaműveltség előnyei
Olyan digitális korban élünk, ahol bárki létrehozhat médiátartalmat, értelem és érték nélkül, van akár hátsó szándékkal. Ezért elengedhetetlen, hogy a szülők megtanítsák a gyerekeknek, hogyan legyenek a média kritikus fogyasztói. Ez gyakorlatilag magában foglalja, hogy megtanítsák őket megkérdőjelezni, hogy hiteles információforrás-e az adott tartalom vagy sem. Bár ezt a készséget nem mindig könnyű megtanulni, elengedhetetlen a mai világban.
Mit kell megtanítania a szülőnek?
Kritikus gondolkodás
A gyerekek megtanulnak megállni és elgondolkodni a dolgokon, ahelyett, hogy készpénznek vennék azokat.
Különböző nézőpontok felismerése
A médiaműveltség része annak felismerése, hogy mindenkinek más a perspektívája. Az alkotó nézőpontjának azonosítása segít a gyerekeknek felismerni, hogy mindenki más, és ez rendben van. Még akkor is, ha nem értenek egyet azzal a bizonyos szemponttal, képesek felismerni és tiszteletben tartani mások véleményét.
Bölcs fogyasztó
A média kritikus fogyasztójává válás azt is megtanítja a gyerekeknek, hogyan határozzák meg, hogy mi a hiteles és megbízható dolog, és mi nem, hogy egyes információforrások kevésbé megbízhatóak, mint mások. Segít nekik abban is, hogy megtanulják felismerni és értékelni a hirdetők és marketingszakemberek üzeneteit.
Megalapozott döntések meghozatala
A gyerekek megtanulják, hogyan kell kutatni egy adott témát, és kialakítják saját véleményüket erről a témáról. Ezután ezt az információt arra használják, hogy döntéseket hozzanak, problémát oldjanak meg.
Média létrehozása felelősségteljesen
Annak megértése, hogy az üzenetek, a közösségi média bejegyzései és a videók mind hatással vannak a fogyasztóra, fontos része a médiaműveltségnek még akkor is, ha a gyermek az, aki ezeket a dolgokat létrehozza.
Kezdetek
A médiaműveltség tanításának kezdete NEM az általános iskolában vagy középiskolában van. A szülőknek sokkal hamarabb el kell kezdeniük a tudás átadását, különösen azért, mert a gyerekek már egészen kisgyermekkorban ki vannak téve a média üzeneteinek.
Kezdetben a szülők elmagyarázhatják, hogy a reklámokban/filmekben szereplő emberek úgy tesznek, mintha ők az eljátszott alakok lennének. (Bár eltarthat egy ideig, amíg a gyerekek megértik ezt.) Ahogyan nőnek, azt is elkezdik felismerni, hogy a közösségi médiában látott dolog csak egy kiragadott részlete az adott személy életének, és nem mutatja azokat a hullámvölgyeket, amelyeket az ember nap mint nap tapasztal. Az emberek többsége a közösségi médiában csak a jó dolgokat mutatja. Ennek ismerete megakadályozhatja a gyerekeket abban, hogy elhiggyék, hogy másoknak jobb életük van, mint nekik.
A tartalmak megbeszélése
A kritikus médiafogyasztás ismeretének átadása magában foglalja a beszélgetést a médiáról. Például, ha a szülő a félretájékoztatás jeleit látja egy hírben vagy egy közösségi média bejegyzésben, beszéljen róla a gyermekével.
Továbbá érdemes megbeszélni azt a tényt is, hogy a szalagcímek megtévesztőek lehetnek, és gyakran azért írják őket, hogy a fogyasztók rákattintsanak az információra.
A gyerekeknek meg kell tanulni hozzászokni egy teljes cikk vagy bejegyzés olvasásához, mielőtt megosztanák az interneten. Időnként bár egy főcím sokkoló állítást tartalmaz, de ha a gyerekek rákattintanak a cikkre, rájönnek, hogy a cikk nem támasztja alá az állítást. Fontos, hogy megtanuljanak tudatában lenni annak, hogy felelősek azért, mit tesznek közzé és miért.
Minden szülő felismeri annak fontosságát, hogy leüljön a gyerekével és együtt olvassanak egy könyvet, azután megbeszélik a történetet. Ugyanez történjen más típusú médiával, különösen a digitális médiával. Ahelyett, hogy a szülő csak átadná a gyermeknek az okostelefonját, üljön le vele, és beszéljenek arról, hogy mit csinálnak és mit látnak. Magyarázza el, mi történik a videóban, amelyet néznek.
A média kritikus fogyasztójává válás nem egyszeri lecke, ehelyett egy folyamatos beszélgetés.